سرخط خبرها

گزارش تخصصی زبان انگلیسی نمونه ۳

مشخصات گزارش تخصصی  زبان انگلیسی نمونه ۳

  • عنوان گزارش:ارزشیابی و پرسش و پاسخ شفاهی در درس زبان انگلیسی
  • نوع فایل: (Word) قابل ویرایش
  • تعداد صفحات:۱۱

بخشی از گزارش تخصصی درس زبان انگلیسی نمونه۳ :

در این گزارش تخصصی مرتبط با درس زبان انگلیسی نمونه ۳ به این مسئله خواهیم پرداخت که …….

آیا میتوانم دانش آموزان را به مشارکت فعال در  ارزشیابی شفاهی درس زبان انگلیسی ترغیب نمایم؟ خوشبختانه بعد از کوشش بسیار توانستم با  تغییر در شیوۀ پرسش و پاسخ، سرزندگی، شادی و نشاط را در دانش آموزانم موجب گردم و کلاس نسبتا بی روح، خشک و سرد زبان انگلیسی را به کلاسی با نشاط و دوست داشتنی تبدیل کنم و وضع موجود را به وضعی مطلوب تر تغییر دهم.

نقش اصلی معلم در فرایند آموزش وپرورش فراهم ساختن شرایط و امکانات مناسب آموزشی و پرورشی و هدایت یادگیری دانش آموزان به منظور کمک به رشد و تکامل همه جانبۀ آنهاست. معلم برای آنکه بتواند این نقش را به نحو شایسته انجام دهد، باید هر یک از دانش آموزان را نیک بشناسد و آ نها را مورد ارزشیابی قرار دهد.

. هدف های ارزشیابی  مرحله ای به شرح زیر است:

  • – نظارت گام به گام معلم نسبت به تحقق هدفهای رفتاری بخشهای مختلف هر مطلب آموزشی
  • – هدایت مستمر یادگیری دانش آموزان،
  •  – اصطلاح و بهبود روش های تدریس و رفع نارسایی انها
  •  – انطباق روش، برنامه و وسایل آموزشی با نیازهای دانش آموزان.

در تمام کلاسهای درسم- متوجه مشکلی اساسی در هنگام ارزشیابی شفاهی از دانش آموزان در درس زبان انگلیسی شدم. من نیز مانند اکثر همکارانم در ابتدا، اغلب از موضوعات تعیین شده (هدفهای آموزشی دروس قبل) از دانش آموزان به طور شفاهی سؤالاتی می پرسیدم (ارزشیابی مرحله ای) و گاهی اوقات نیز با اطلاع قبلی از آنها آزمون کتبی (ارزشیابی پایانی) می گرفتم.

در تمام موارد پس از تصحیح بر گه ها دریافتم که تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموزان در آزمون کتبی زبان انگلیسی به نسبت آزمون شفاهی درس زبان انگلیسی، نمرات بهتری به دست میاورند. بنابراین بر آن شدم تا علت این امر را پیدا کرده و در صدد رفع مشکل دانش آموزان در ارزشیابی شفاهی (مرحله ای)برایم.

از این رو با توجه به امکانات موجود، در وقت مقتضی موضوع را با دانش آموزان در میان نهادم و از انها خواستم که به پرسشهای زیر در یک کاغذ پاسخ دهند

  •  چرا شما در پرسش شفاهی زبان انگلیسی نمرات کمتری نسبت به امتحان کتبی کسب می کنید؟
  • چرا تمایلی برای مشارکت در پرسشهای شفاهی زبان انگلیسی ندارید؟
  • آیا در مورد نحوهی پرسش شفاهی زبان انگلیسی روش بهتری به نظرتان میرسد؟ آن را مطرح کنید

هر کدام از آنها با شدت و  حدّت میکوشید تا متقاعدام کند که پرسشی شفاهی أصولاً روش مناسبی برای ارزشیابی نیست.

در پایان این پرسش و پاسخ که برخلاف همیشه کلاس را پر از شور و نشاط کرده بود راه حلهایی به ذهنم خطور کرد. ترجیح دادم تا در مورد آنها بیشتر تحقیق کرده و از منابع موثق تری دادههای لازم را جمع اوری نمایم. به دانش اموزان نیز و عده دادم تا در ایندهای نزدیک شرایط بهتری را برای حضور شاداب انان در کلاس فراهم آورده و وضعیت موجود را بهبود ببخشم.

بعد از تمام این فعالیت ها با بررسیهای مکرر متوجه شدم که یکی از مهمترین مشکلات دانش آموزان در هنگام پرسش شفاهی درس زبان انگلیسی ، هیجان و فشار ناشی از ایستادن در حضور دیگران و خجالت کشیدن از این است که به تنهایی زیر بار نگاه سرزنش آمیز احتمالی معلم و دوستان خود قرار بگیرند.

 با تجزیه و تحلیل گزارشهایی که یادداشت کرده بودم راه حلی به نظرم رسید که تصمیم گرفتم آن را در کلاس درس به صورت آزمایشی اجرا نمایم. این تغییر عبارت بود از اینکه ابتدا، دانش آموزان کلاس را به چند گروه، با افراد مساوی تقسیم کنم. دقت کردم که در هر گروه دانش آموز قوی، متوسط و ضعیف از نظر درسی در کنار هم قرار گیرند.سپس از آنان خواستم که براساس کلمات انگلیسی دلخواه  ، یک اسم برای گروه و یک سرگروه انتخاب نمایند، چرا که…………

 این یک رقابت تمام عیار بود بعد از هر بار، که پاسخ دانش اموزان……………….

در اولین قدم جهت انجام این تغییر، به کاستیهای موجود در روش پی بردم و احتمالات مربوط به کاستیها و نقاط ضعف آن را، در حالی که اجرا می شد یادداشت نمودماقدامات اجرایی را بکار گرفتم  و نقاط ضعف را با  راه جدیدی برای مشارکت فعال تر دانش آموزان در پرسش و پاسخ شفاهی درس زبان انگلیسی  پیدا کردم و آنها را به نقاط مثبت تبدیل کنم از اینرو در این گزارش تخصصی کتاب زبان انگلیسی به این خواهیم پرداخت که……………

5000 تومان – دانلود
@elmzaban